آخرین اخبار
کد مطلب: 113598
گزارش/
چرا آقايان خريد کردن با زنان را دوست ندارند؟
تاریخ انتشار : 1394/12/17 10:14:26
نمایش : 3967
تحقيقات جديد حاکي از آن است که خريد براي زنان تفريح و سرگرمي محسوب مي شود در حالي که براي آقايان انجام وظيفه است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ دنياي خريد مردان و زنان از آسمان تا زمين تفاوت دارد، خريد کردن حال و هواي اکثر زنان را به طور معجزه آسايي بهتر مي کند حتي وقتي کسالت داشته باشند روحيه آنها با خريد عوض مي شود در صورتي که مردان از خريد غير ضروري اغلب بيزارند و خيلي وقت ها نياز تعويض و تنوع را در خود حس نمي کنند در واقع گاهي با لباس سر کار به عروسي يا عزا مي روند اين در حالي است که يک خانم هرگز اين کار را انجام نمي دهد! و براي هر زمان و مکاني از لباس خاصي استفاده مي کند، با اين تفاسير چگونه ابن دو  موج معکوس ميتوانند در کنار هم و شانه به شانه به خريد بروند؟‌
 
براساس يک همه پرسي اينترنتي مشخص شده که زنان به طور متوسط 399 ساعت و 46 دقيقه در سال به خريد مي روند يعني به ازاي 63 سال عمر متوسط يک زن تقريباً 5/8 سال از آن در خريد معمولاً سپري مي شود همچنين در تحقيقي که بر روي ۲۰۰۰ انگليسي در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، مشخص شد که مردها بعد از ۲۶ دقيقه خريد خسته مي‌شوند اما اين زمان براي خانم‌ها حداقل 2 ساعت است.
 
اين تحقيق نشان داده است که ۸۰ درصد از آقايان به هيچ عنوان خريد کردن با همسر خود را دوست ندارند و ۴۵ درصد از خانم‌ها نيز به هر قيمتي که شده سعي مي‌کنند با همسرشان به خريد نروند چون تقريباً نيمي از خريدهاي در بين زوجين به دعوا و مشاجره منتهي مي‌شود.
 
تفريح يا وظيفه؟!
دکتر محسن مير محمد صادقي روانشناس و عضو هيئت علمي پژوهشکده علوم شناختي در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت ودرمان گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران گفت: يک مسئله اصلي و اختلاف برانگيز که ريشه هاي روانشناسي دارد تفاوت هاي جدي بين نگرش هاي زن و مرد است که باعث اختلاف در عمل مي شود، وقتي که دو نفر مي خواهند يک کار مشترک را انجام دهند بايد نگاه يکساني به آن مقوله داشته باشند.
 
براي آقايان خريد کردن يک کار است که با هدف مشخص مانند يک وظيفه انجام مي شود در صورتي در خانم ها جنبه تفريح و علاقه قوي تر است، طبيعتاً کاري که از روي اجبار و وظيفه باشد افراد بيشتر  سعي در کوتاه کردن آن دارند ولي کاري که به عنوان سرگرمي باشد،  دليلي ندارد که زود تمام شود. 
 
سميرا درويشي کارشناس ارشد روانشناس باليني در همين راستا بيان کرد: خريد کردن براي خانم ها شادي آفرين و خوشايند است و اينکه دنياي خريد کردن خانم ها  با آقايان تفاوت دارد بسياري از زنان براي تفريح  به خريد مي روند ولي مردان برعکس مي باشند.
 
وقتي حوصله مردان سر مي رود
دکترابراهيمي مقدم روانپزشک در خصوص تفاوت خريد کردن مردان با زنان اظهارداشت: آقايان معمولاً در اولين اقدام خريد خود را انجام مي دهند و اين در حالي است که خانم ها معمولاً در ارتباط با خريد يک سري وسواس هاي خاص از خود نشان مي دهند که اين از حوصله بسياري از مردها خارج است.
 
 دکتر صادقي در همين خصوص عنوان کرد: خانم ها براي خريد وقت زيادي را مي گذارند و اجناس را مدام با هم مقايسه مي کنند، حتي اگر در اولين مغازه اي که مي روند چيزي را بپسندند و هر چه قدر آن کالا مناسب باشد باز هم بايد جاهاي ديگر را بگردند و اين با رويکرد آقايان در مورد خريد کردن تناقض دارد.
 
مردان کم مي آورند 
خانم ها اگر خريد هم نکنند و فقط به مغازه ها بروند و ويترين ها را ببينند مي تواند حال آنها را خوب کند اين در حالي است  که روحيه ي مردانه ي مردها در صورتي که همسر آنها چيزي را مي خواهد خود را موظف به خريد آن مي کنند و در غير اين صورت احساس مردانگي شان زير سوال مي رود، براي همين ترجيح مي دهند در صورتي که چيزي احتياج دارند به خريد بروند.
 
 وي افزود: از طرف ديگر جنبه استرس زا بودن و فشاري است که روي مردها  هنگام خريد وجود دارد  که ناشي از احساس انجام وظيفه آنها مي باشد ولي در زنان خريد يک حالت آرامش بخش ايجاد مي کند.
 
مورد ديگر اولويت هايي است که طرفين دارند براي مردها قيمت و کارايي مهم است در حالي براي زن ها تناسب و زيبايي اولويت دارد البته اين به آن معنا نيست که آنها به جنبه هاي ديگر توجه نمي کنند.
 
چه موقع خريد براي مردان بي معني مي شود؟
درويشي در خصوص اينکه چرا آقايان ترجيح مي دهند تنها به خريد بروند گفت: به طور کلي شيوه خريد کردن خانم ها و آقايان با هم تفاوت دارد اينکه خانم ها به صورت دسته جمعي به خريد مي روند، اما اغلب آقايان تمايل دارند به تنهايي به خريد بروند و اولين چيزي که مورد پسند آنها باشد را مي خرند و به اينکه ممکن است انتخاب هاي بهتري هم وجود داشته باشد فکر نمي کنند و برعکس، خانم ها تا مطمئن نشوند که بهترين را انتخاب  کرده اند خريد نمي کنند.
 
 دکتر صادقي در همين خصوص بيان کرد: مسئله ديگرکه مي توان به آن اشاره کرد بحث تصميم گيري ها است آقايان ترجيح مي دهند به تنهايي خريد کنند و از ديگران هم همين انتظار را دارند يعني اساساً خريد کردن مشترک براي آنها کار معناداري نمي باشد و نظر مردها اين است که شما يک چيز نياز داريد برو تهيه کن چرا مرا دنبال خود مي بري؟ و اين کاري نيست که جمعي باشد لذا بهتر است فردي انجام شود. طبيعي است که وقتي فرد از ابتدا نگاهش اين باشد که اين همراهي غيرضروري است وقتي  خريد طولاني شود تحمل آن براي آقا سخت تر مي شود و مي خواهد زودتر آن را به پايان برساند.
 
مردان چه موقع خريد مي کنند؟
 دکتر ابراهيمي مقدم در خصوص اين موضوع که مردان چه موقع به خريد مي روند گفت: شخصيت مردها به گونه اي است که تا چيزي کار مي کند نيازي به تعويض آن نمي بينند.البته اين بيشتر در مورد البسه و وسايل خانه است و مواردي چون اتومبيل استثنا محسوب مي شود. همچنين مردها مدت ها از يک لباس و کفش استفاده مي کنند با اينکه شايد کهنه شده باشد ولي خانم ها تمايل بيشتري به تنوع در اين موارد از خود نشان مي دهند.
 
چشم هم چشمي نکنيد
خانم ها با توجه به نوع نگاه و حساسيت هاي خاصي که به حرف هاي ديگر خانم ها دارند سعي و تلاش مي کنند انواع لباس هاي متنوع را براي زمان ها و موقعيت هاي مختلف داشته باشند مخصوصاً اگر خداي نکرده بحث چشم و هم چشمي هم مطرح باشد طبيعي است که در اين جور مواقع لازم است خانم ها تعداد دفعات بيشتري به خريد بروند در حالي که بسيار مشاهده شده که مردها با همان لباسي که به عروسي مي روند به محل کار و يا حتي عزاداري مي روند بنابراين خيلي احساس نياز به خريدن در خود احساس نخواهند کرد.
 
لطفاً از همسرتان انتقاد نکنيد
 صادقي عضو هيئت علمي پژوهشکده علوم شناختي در خصوص تاتير رابطه بين زوجين بر خريد کردن اظهار داشتنکته قابل توجه ديگر،نوع رابطه يزوجين است، ممکن است رابطه ي شکننده اي بين آنها وجود داشته باشد و در زندگي مشترک مشکل داشته باشند و وقتي هيچ نقطه تفاهمي باهم ندارند  بديهي است از خريد کردن با هم اجتناب مي کنند.
 
 وي ادامه داد: مسائلي که باعث بروز رابطه شکننده مي شود شامل انتقادات زياد خانم حين خريد است براي نمونه تکرار زياد اين جمله به همسر خود که در خريد کردن براي شما وقت کافي نمي گذارد و بيان آن به عنوان يک مشکل، باعث تشديد موضوع مي شود.همچنين آقايان مقايسه شدن با ساير مردها را دوست ندارند. حال اگر خانم شوهر خود را با ديگران يا ايده ال هاي ذهن خود مقايسه کند باعث دور شدن زوجين از يکديگر مي شود و هر گاه صحبت خريد پيش مي آيد مسائل آزاردهنده در ذهن فرد تداعي مي شود که سعي مي کند با بهانه هاي مختلف از آن دوري کند.
 
اين کار مردان را فراري مي کند
وي در خصوص قدرداني کردن بيان کرد: تشکر نکردن خانم موردي است که حائز اهميت است چون اگر يک رفتار مثبت مورد تشويق و توجه قرار گيرد سبب مي شود رفتار فرد براي انجام مجدد آن تقويت شود. به علاوه ربط دادن خريد به مشکلات ديگر اشتباه است موجب حل نشدن موضوع مي شود.
 
 مشورت کردن ممکن است معناي متفاوتي بين زوجين داشته باشد، براي نمونه خيلي وقت ها خانم با همسر خود در مورد خريد يک کيف يا کفش مشورت مي کند که آيا مناسب است يا نه؟ و منظور خانم از مشورت کردن تاييد گرفتن است ولي آقا متوجه اين مسئله نمي باشد و شروع به بيان ايرادات کالاي مورد نظر مي کند و موجب آزردگي خانم مي شود و دفعه ي  بعدي که خانم نظر همسر خود را جويا مي شود مرد جواب نمي دهد و سپس زن بيان مي کند که چرا حوصله نداري؟ چرا وقت نمي گذاري؟ وگفتن اين قبيل جملات باعث بروز مشکلات و اختلافات بيشتر مي شود در حالي که برداشت آقا اين است که اگر من جواب دهم همسرم ناراحت مي شود پس بهتر است هيچ چيزي نگويم.
 
متناسب با جيبتان خريد کنيد
 دکتر ابراهيمي مقدم روانپزشک تصريح کرد: زوجين بهتر است اول بودجه ي  مشخصي را براي خريد کردن خود اختصاص دهند و اين طور نباشد که هر چه زمان بيشتري در بازار بمانند خريد بيشتري انجام دهند.
 
زمان مناسب خريد را بايد پيدا کرد طبيعي است بعد از اينکه مرد از محل کار برگشته و خسته است زمان را براي خريد کردن مناسب نمي بيند ولي در يک زمان که فرد خسته نباشد و استراحت مناسب داشته است و البته از نظر اقتصادي احساس آرامش خاطر  کند، رغبت بيشتري از خود نشان خواهد داد.
 
 دکتر صادقي روانشناس در همين راستا بيان کرد: انتظارات مالي بالا که ممکن است يک خانم از همسر خود داشته باشد، وقتي که همسرش توان برطرف کردن آن را نداشته باشد، با توجه به اينکه خريد براي مرد وظيفه محسوب مي شودو بايد به نتيجه برسد تا آرامش بگيرد و در اين حالت ممکن است احساس نامطلوبي پيدا کند که نتوانسته کار خود را به درستي انجام دهد و از خريد دوري مي کند ممکن است خانم داخل مغازه اي برود و قصد خريد کالايي گران را نداشته باشد و هدف خانم گردش و تفريح باشد اما تصور آقا چيز ديگري است.
 
در همسرتان انگيزه ايجاد کنيد
 دکتر صادقي در خصوص اين موضوع که چگونه همسرتان را در خريد با خود همگام کنيد تصريح کرد: آگاهي از تفاوت ها و تلاش براي رفع اختلافات کمک کننده است. البته اين مسئله هم مانند مسائل ديگر به طور کامل قابل حل نيست که ما به جايي برسيم که طرفين رضايت صد درصد داشته باشند و رابطه به شکل کاملاً مطلوب باشد ولي هر قدمي در راه نزديک شدن برداريم بايد غنيمت شمارده شود.
 
اگر خانم در فکر خود اين ذهنيت را دارد که همسرش بايد 5 ساعت به همراهش به خريد بيايد اگر بخشي از آن هم برآورده شد به آن توجه نشان دهد تا مرد تشويق شود. به علاوه اگر خانم يک مقدار سريع تر خريد را انجام دهد تاثيرزيادي در همسر خود مي تواند داشته باشد و اين ها همه کارهايي است که  باعث نزديک تر شدن زوجين  به هم مي شود. 
وقتي ما يک ايده آلي براي خود در نظر مي گيريم و فقط رسيدن به آن ما را راضي مي کند معلوم است که هيچ گامي در آن راه برنمي داريم اما اگر بپذيريم که پيشرفت در مسير اهميت دارد مي تواند موضوع را در حد خودش بهتر کند.
 
 وي افزود: گفت و گو کردن در زمينه خريد مانند هر مسئله ي ديگر لازم است اگر دليل کار را واضح توضيح دهيم مي تواند در ين زمينه کمک کننده باشد، علاوه براين از طرف مقابل بخواهيم ما را کمک و همراهي کند.
 
در همسر خود انگيزه ايجاد کنيم براي نمونه تو خوش سليقه اي يا مي خواهم تو آن را بپسندي و انتظارات را در شروع پايين بياوريم. به علاوه مشخص کردن هدف و اولويت بسيار حائز اهميت است اينکه چه چيز براي ما اهميت بيشتري دارد؟! خريد يا رابطه با همسر؟! اگر رابطه مهم است بايد تفاوت ها را بپذيريم و توقعات خود را کم کنيم  و آماده باشيم از يکسري از خواسته هاي خود در مقابل بدست آوردن رابطه با همسر بگذريم.
 
گزارش از بهار الهي
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس